Melden van overlijden

Melden van overlijden

Er is een verschil in handelen na een overlijden thuis of in een ziekenhuis, zorginstelling of hospice.
Indien het overlijden thuis heeft plaatsgevonden, waarschuwt u eerst uw huisarts.
Bij een overlijden in een ziekenhuis, zorginstelling of hospice, waarschuwt de verpleging de arts meestal.
Na de komst van de arts, neemt u contact op met Uitvaartverzorging Van Dijk 0346-261636. Wij zijn 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar, dus ook ’s nachts, in het weekend en met de feestdagen krijgt u altijd een van ons aan de telefoon.
 
Welke vragen kunt u van ons verwachten?

De eerste zorg is altijd voor de overledene. Wij vragen u om de naam, geboortedatum en plaats van overlijden. Daarna vragen wij u of de overledene is verzorgd of dat u wilt dat wij de laatste verzorging op ons nemen, eventueel samen met u. De volgende vraag is of u wilt dat de overledene thuis wordt opgebaard of wordt overgebracht naar een van onze uitvaartcentra. Nadat wij hierover afspraken hebben gemaakt, willen wij graag de uitvaart met u bespreken op een door u gewenste tijd en locatie en horen graag met welke familieleden u dit gesprek wilt voeren.
 
 
Wellicht vind u het fijn om voorbereid te zijn op dit gesprek. U kunt denken aan:
 
Het klaarleggen van een identiteitsbewijs van de overledene en van u, als opdrachtgever. Indien de laatste verzorging nog niet heeft plaatsgevonden, dan is het fijn om de kleding vast klaar te leggen. Denkt u hierbij ook, naast de kleding, aan ondergoed, sokken en/of sieraden. Soms heeft de overledene zijn of haar wensen reeds kenbaar gemaakt op papier en is het fijn deze bij de hand te hebben. Indien de overledene begraven zal worden in een bestaand graf, dan is het handig dat u het eigendomsbewijs van het graf bij de hand heeft.
U kunt ook nakijken of er een uitvaartverzekering is afgesloten.